シゴトシコウノシクミ(Marketing)

いまさらながら、マーケティングの本を読んでいる。USJマーケティング部門におられた森岡氏の著書だ。

 

私の職場は、伝統的に、マーケティングの感覚が薄い職場だ。

しかし、今後は、仕事も人生も、ある程度ターゲットを絞っていかなければ追いつかない。なぜなら、ものごとが溢れすぎているからだ。今までは選択肢も限られていたし、範囲、範疇も明確であった。けれども、あらゆるものが繋がりだした結果、ターゲットが絞れず、抱え込み、そしてパンクする…という現象が起きているように思う。マーケティングが何なのか、ほんのさわりだけしか理解できていないが、このロジックは色々なものの考え方に適用できる。

異業種の視点は本当に貴重だ。

 

The problem with our job is low awareness of marketing. Our work has traditionally avoided numerical analysis. Because it is a work that handles and nurtures the human mind. The results of this work are difficult to quantify and do not always produce results immediately. So we are less conscious of analyzing and reviewing the work content numerically.

However, now that the world is changing drastically, our work will fail in this way. Various things are connected, and the scope and categories of work are expanding. Therefore, it has become impossible to hold with the conventional methods.

I understand only a little about marketing. However, I think that marketing theory perspectives and logic can be applied to my work, and that allows me to rethink my way of working.

I think the perspectives of different industries can be very helpful.